Akt poświadczenia dziedziczenia jest dowodem na to, że dana osoba jest spadkobiercą. Pełni on więc taką samą rolę jak postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. Przewagą APD w stosunku do postanowienia sądu jest jednak czas jego uzyskania - najczęściej wszystkich formalności dokonuje się w ciągu jednego dnia, podczas gdy postępowanie sądowe może zająć kilka lub kilkanaście miesięcy.
Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia wszyscy spadkobiercy muszą złożyć oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. Dotyczy to tylko sytuacji, gdy od momentu, w którym dowiedzieli się oni o tytule swojego powołania nie minęło 6 miesięcy. Brak oświadczenia w tym terminie jest jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
Następnie notariusz przystępuje do spisania protokołu dziedziczenia, przy którym muszą być obecni wszyscy spadkobiercy ustawowi i testamentowi (w tym osoby, na rzecz których spadkodawca dokonał zapisów windykacyjnych). Jest to warunek konieczny przeprowadzenia postępowania spadkowego u notariusza, w przeciwnym razie sprawa musi trafić do sądu.
Gdy protokół dziedziczenia jest już gotowy, notariusz może przystąpić do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia. Kończy on postępowanie spadkowe i zostaje wpisany do specjalnego rejestru.
Wymagane dokumenty:
- odpis skrócony aktu zgonu
- dowód osobisty/paszport zmarłego lub zaświadczenie o numerze PESEL zmarłego,
- testament, jeśli został sporządzony,
-
akty stanu cywilnego spadkobierców
- w przypadku mężczyzn i niezamężnych kobiet – odpis skrócony aktu urodzenia,
- w przypadku zamężnych kobiet oraz małżonka zmarłego – odpis skrócony aktu małżeństwa,
- wypisy aktów notarialnych – oświadczeń o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.
Koszty:
- oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku – 50 zł (plus VAT 11,50 zł),
- protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu – 50 zł (plus VAT 11,50 zł),
- protokół dziedziczenia – 100 zł (plus VAT 23,00 zł),
- akt poświadczenia dziedziczenia – 50 zł (plus VAT 11,50).
Przy każdej z wymienionych powyżej czynności należy uwzględnić jeszcze koszt wypisów, których cena jest uzależniona od ilości stron 6 zł netto za 1 stronę plus 23 % vat oraz koszt opłaty za wpis do rejestru 5 zł.